Festinord vietti 50. juhlavuottaan

Yli 800 nuorta aikuista osallistui tämän vuoden tapahtumaan

Festinord tarkoittaa kirjaimellisesti ”juhlaa pohjolassa”, ja se on Pohjoismaissa vuosittain järjestettävä konferenssi nuorille naimattomille aikuisille.  Se pidettiin ensi kerran vuonna 1966 Tukholmassa, ja se järjestettiin, jotta Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon (mormonien) nuorilla jäsenillä olisi tilaisuus viettää viisi toiminnantäyteistä päivää yhdessä.  Osallistujat palvelevat Jumalaa, osallistuvat työpajoihin ja palveluprojekteihin, urheilevat ja tanssivat – ystävystyen moniin uusiin ihmisiin.

Tänä vuonna Festinord vietti 50. juhlavuottaan aivan erityisellä tavalla. Yli 800 nuorta aikuista useasta maasta osallistui konferenssiin, joka pidettiin taas Tukholmassa.  Vaikka konferenssi on kohdistettu tämän kirkon jäsenille, nuoret aikuiset muista uskontokunnista ovat myös tervetulleita, mikäli he lupaavat elää viikon ajan mormonien mittapuiden mukaisesti.

Vanhin Paul V. Johnson, toinen neuvonantaja kirkon Euroopan vyöhykkeen johtokunnasta, painotti näihin erityisesti järjestettyihin tapahtumiin osallistumisen merkitystä. ”Jos olet nuori naimaton aikuinen ja mietit, pitäisikö sinun mennä Festinordiin tai johonkin nuorten naimattomien aikuisten konferenssiin, jonka järjestämme Euroopassa, sanon, että mene.” Hän lisäsi, että nämä tapahtumat ovat ”mahdollisuus vahvistaa omaa hengellistä omavaraisuutta ja omaa hengellistä voimaa”.

Viikon kestävään ohjelmaan kuului monia erilaisia toimintoja. Joka aamu hengellisessä kokoontumisessa eli hartaustuokiossa osallistujia rohkaistiin löytämään tapoja lähestyä Jeesusta Kristusta sinä päivänä.

Maanantaina yksi olennaisista toimista oli osallistujien ilmoittautuminen ja majoituksen osoittaminen heille.  Iltapäivän toiminnat olivat tehokkaita jäänmurtajia.  Eri iltoina järjestettiin neljät tanssit, joista jokaisella oli oma teemansa, ja näistä ensimmäiset päättivät tämän päivän toiminnat.  Vaikka monet saapuivat tuntematta toisiaan, toiset olivat innokkaita kohtaamaan aiemmissa konferensseissa tapaamiaan vanhoja ystäviä.

Tiistai oli fyysisempi päivä. Urheilua ja ulkotoimintoja järjestettiin koko päivän ajan.  Joukkueurheilu ja toiminnat Festinordissa on suunniteltu edistämään yhteistoimintaa ja kommunikointitaitoja osallistujien välillä.

Keskiviikon ohjelma muodostui monipuolisista työpajoista, joita oli käynnissä päiväaikaan.  Työpajojen vetäjät vaihtelivat tanssin ja judon opettajista kirjailijoihin, muusikoihin, historioitsijoihin, videotuottajiin ja uskonnollisiin johtohenkilöihin.  Osanottajat pystyivät valitsemaan neljä työpajaa, joihin osallistua.

Torstaina, Tukholman läheisyydestä johtuen, osallistujajoukko kävi päivän aikana temppelissä. Iltapäivällä pidettiin myös osallistujien todistuskokous, ja päivä päättyi viikon kolmansiin tansseihin.

Perjantaiaamuna tiistain urheilutapahtumat saatettiin loppuun. Sen jälkeen viikon kruunasi ”Gaalailta”, muodolliset illallinen ja tanssiaiset, joita monet pitivät viikon kohokohtana. Tänä vuonna Festinordin 50. juhlavuoden juhlistamiseksi tässä erityisessä gaalassa nuorten joukkoon liittyi aiempien konferenssien vanhoja osallistujia. Useiden sukupolvien keskinäisestä seurustelusta ja tämän elämää muuttavan tapahtuman herättämien erityisten tunteiden ja mukavien muistojen toisille jakamisesta muodostui hyvin herkkä hetki.

Lauantai oli viimeinen päivä. Aamulla pidettiin viimeinen hartaustuokio ja jätettiin jäähyväiset. Useimmat osallistujista lupasivat palata ja tavata jälleen tulevissa konferensseissa. Jos he päättävät osallistua Festinordiin ensi vuonna, he palaavat Tukholmaan, koska Ruotsin pääkaupunki isännöi myös vuoden 2017 tapahtumaa.

Festinord on osoittautunut enemmäksi kuin sen alkuunpanijat 50 vuotta sitten ikinä kuvittelivatkaan.  Muutos ensimmäisestä pienen nuorten joukon kokoontumisesta yli 800 osallistujaan tänä vuonna tosiaankin osoittaa, että tapahtuman alkuunpanijoiden – sekä osallistujien – toiveet ja tarkoitukset ovat todella täyttyneet.